Senin, 23 Juni 2014

Cerita Bomanarakasura


Setija Bomanarakasura Kuwi Anake Sapa?




            Prabu Sri Bathara Kresna kuwi duwe anak Setija. Garwa-garwane Kresna sing ana cacah telu kuwi, yaiku Dewi Rukmini, Jembawati lan Setya­boma ora duwe anak sing jenenge Sukija eh Setija. Sing angka loro, apa jeneng Setija Bomanarakasura kuwi ana gandheng cenenge karo Boman­tara kaya sing kasebut ing buku ase­sirah Bumasuruhan?
            Pitakonan sing nomer siji wangsu­lane gampang, Miturut tradhisi pedha­langan gagrak Ngayogyakarta Hadi­ningrat, paraga  Prabu Setija iya Sitija utawa kepara malah ana sing nyebut Su­teja  Bhomanarakasura iku, ratu ing  negara Trajutrisna iya Surateleng.  pu­trane Bathara Wisnu patutan klawan  Dewi Pratiwi (Pertiwi). Dene Dewi Per­tiwi iku sayekti atmajane Sang Hyang Nagaraja, dewaning ula saka kahya­ngan Sumur Jalatundha. Setija duwe kadang taruna tunggal rama ibu, je­nenge Dewi Siti Sendari (Siti Sundari) kang ing tembene dadi garwane Raden Abimanyu.

Raden Setija nalika isih mudha
           Nyebal sawetara. Miturut crita pe­dha­langan Setija iku darbe aji aran Pancasona Wreksaning Bhumi kang dayane: arepa mati sedina kaping pitu janji kuwandhane isih kambah ing le­mah, bisa bali urip maneh. Dene yen Prabu Dasamuka, ratu Ngalengka uga kagungan aji Pancasona paringane Re­si Subali ning luwih sampurna pari­ngane yaiku kang aran aji Pancasona Bhumi, Pancasona Angin lan Panca­sona Jembangan. Dayane, arepa Dasa­mu­ka kuwi mati sedina kaping sewu janji kuwandhane isi kambah lemah (bhumi) utawa kasiliring samirana (kena angin) lan kacemplungake ing banyu bisa bali urip maneh. Isane mati, awake Dasamu­ka kudu dipantek luwih dhisik nganggo pusaka jemparing Guhyawijaya supaya ora bisa uwal banjur dibruki nganggo gu­nung Pangungrungan/Somawana. Mula arepa Dasamuka kuwi tetep urip nanging ragane wis ora bisa uwal maneh saengga suwe-suwe rusak. Mula sukmane Dasa­muka (soka karan Yitma pariyitma) ban­jur klambrangan ngendi-endi sok men­cok marang pawongan sing lagi suwung.
            Miturut crita pedhalangan, nalika ja­bang bayi Sitija isih kinandhut dening keng ibu Dewi Pertiwi, kala semana ja­bang bayi Sitija oncat saka guwa garbane ingkang ibu banjur manjing ing talingane narendra Ngalengka Prabu Dasamuka. Nuju manjing ing talingan mau Prabu Da­samuka katemben nampa wejangan aji Pancasonya angin, Pancasunya Wrek­saning bhumi lan Pancasunya Jemba­ngan saka Resi Subali. Rehning manggon ana talingane Prabu Dasamuka, Raden Setija bisa gamblang nampa wejangan aji Pancasonya, kosok baline Dasa­muka ora pati gamblang anggone ngru­ngokake wejangan kasebut. Na­nging durung nganti Setija bisa nampa wejangan aji Pancasunya kasebut, kedadak kepriksan eyange banjur di­dhawuhi bali ana guwa garbane ing­kang ibu. Bareng jabang bayi Sitija wis oncat, Prabu Dasamuka lagi bisa nam­pa wejangan kanthi terwaca. Mula Pra­bu Dasamuka lan Sitija kuwi nunggal guru nanging awune tuwa Sitija merga anggone nampa wejangan luwih dhi­sik.

Dewi Pertiwi utawa Dewi Pratiwi, ibune Setija
            Nalika isih jaka tumaruna, Sitija ma­pan ana kahyangan Sumur Jalatundha, ndherek ingkang eyang lan ingkang ibu. Wujud wayange Sitija kang isih mudha iku satriya gagah pideksa,  ba­gus-jatmika, raine memper wayang Gathutkaca.
         Ing lakon Sitija Takon Bapa, dicri­takake menawa Sitija kang wis ngancik diwasa banjur nyuwun pamit marang  ingkang eyang sarta ibune saperlu arep ngupadi sudarmane. Dening ingkang eyang diparingi priksa menawa ing­kang rama, Bathara Wisnu, kuwi wis ora lenggah ana ing Ngun­tarasegara, na­nging wis manitis sa­jiwa ana anggane  Pra­bu Sri Bathara Kresna, nata ing Dwa­rawati. Panitise bi­nelah dadi loro, sepa­ro jiwa manjing ing ragane Narayana iya Prabu Kresna, dene separone ma­neh ma­pan ing ra­gane Perma­di iya Arjuna, satriya pa­nengah Pandhawa.
        Sadurunge bu­dhal,  Sitija digawani pusaka Cangkok Wijayamulya iya Wijayamaya de­ning ingkang eyang  mi­nangka pratandha (bukti) yen Sitija iku putrane Bathara Wis­­nu.  Dayane pu­saka Cangkok Wija­yamaya iku ora ana bedane ka­ro Kem­bang Wijaya­kusuma kang diasta de­ning Prabu Kresna, yakuwi :  yen diungkulake marang wong kang nadhang raga bisa waluya jati, dene yen diungkulake ma­rang wong mati kang durung tekan titiwancine bisa bali urip maneh.

Prabu Setija Bhomanarakasura
            Gelising crita, Raden Sitija banjur ju­medhul saka kahyangan Sumur Jalatun­dha saperlu ngupadi sudarmane. Lakune Sitija nlusup-nlusup wana  angayam alas, munggah gunung medhun jurang, nya­brang bengawan lan mlebu-metu Karang Padesan. Nalika lakune Setija wis tekan pinggiring samudra, dheweke banjur nga­so sawetara ana papan kono. Pikirane nglambrang tekan ngendi-endi. Duma­dakan dheweke kelingan yen nggawa pusaka Cangkok Wijayamaya. Setija sa­te­mene sajak kurang percaya marang da­yane Cangkok Wijayamaya sing wu­jude pange kembang. Kanggo mbuk­tekake ampuh orane pusaka kuwi, Setija ngungkuli bangkene manuk dara (mer­pati) saengga bisa bali urip maneh kan­thi salah kedaden dadi buta (raseksa)  banjur kaparingan aran Ditya Maudara. Diungkulake ing bangkene kethek bisa urip banjur diparingi aran Ditya Yayah­griwa, diungkulake ancak tilas sesajen bisa salah kedaden dadi yaksa apraceka Ditya Ancakogra, diungkulake sandhu­wure andha dadi buta aran Ditya Amisun­da lan sapiturute. Ing tembe, kabeh buta iku dadi wadyabalane Raden Setija.
            Tekan ngarsane Prabu Kresna ing Dwa­rawati, Setija nyuwun supaya diaku putra jalaran kanthi nuduhake pusaka Cang­kok Wijayamaya kang dadi pratan­dha yen dheweke iku putrane Bathara Wisnu. Prabu Kresna kandha saguh nga­ku putra marang Setija janji bisa nung­kulake negara Surateleng, lan mateni ra­tu­ne (Prabu Bomantara) kang ngraman ing kahyangan. Amarga para dewa ka­soran, mula  banjur minta sraya marang Prabu Kresna.

Gathutkaca
            Sadurunge maju ing paprangan, Se­tija dijedhi ing kawah candradimuka kaya Gathutkaca kanggo ngembari kadigda­yane Prabu Bomantara. Amarga dijedhi (dijenang) ora mati nanging malah tam­bah sentosa, Bathara Guru (eyange) pa­ring tambahan jeneng Narakasura. Wu­sanane nalika maju ing paprangan Setija klakon nungkulake negara Surateleng. Pra­bu Bomantara sing kaloka digdaya lan darbe sipat kandel wujud gada aran Kiai Garugiling iku mati dening Setija kanthi dicubles pusaka Cis Jaludara kagungane Bathara Guru. Yitmane Prabu Bomantara manjing ana anggane Raden Sitija. Ka­panjalman kumarane Prabu Bomantara, Setija sangsaya imbuh kadigdayane  na­nging watake uga banjur malih angkara murka. Mula yen ing pedhalangan gagrak Sala, wayange Setija banjur diganti wayang ratu sabrangan wujud ma­nungsa kagok buta kan­thi tutuk gusen lan mawa siyung kencana.
         Negara Surateleng iku banjur  dadi kukubane Setija. Negara mau banjur diganti jeneng Trajutrisna. Setija kalilan dening Prabu Kresna jumeneng nata ing Trajutrisna kan­thi jejuluk Prabu Setija Bhoma­na­rakasura. Patihe awujud yaksa sa­gu­nung anakan, jenenge Pancat­nyana.
              Ing crita padhalangan Setija asring sulaya karo Gathutkaca. Yen wis perang Gathutkaca karo Prabu Setija Bhomanarakasura kuwi nganti sasen ora ana sing menang lan kalah.
          Ing lakon Rebutan Kikis Tung­gara, Setija klakon perang tandhing  karo Gathutkaca amarga padha rebutan alas Tunggarana kang dadi  tapel watese negara Pringgadani lan  Traju­tris­na.  Ing pa­pra­ngan iku Gathutkaca kela­kon dikepruk ngang­go pu­sakane Sitija aran Gam­paran Bungkul Ken­cana pa­ring­ane Bathara Guru sa­eng­ga topeng wa­ja ageme  Ga­thut­ka­ca pecah dadi se­wa­lang-wa­lang. Eloking ka­ha­nan, pecah­ane topeng waja lan gampa­ran bungkul ken­cana iku salah kedaden dadi anjang-anjang kencana kang ing tembe bisa dadi srana patine Prabu Bho­ma­naraka­sura iya Sitija. Sing mateni Prabu Kresna kanthi dilepasi senjata Cakra.
            Prabu Kresna anggone te­ga mateni Setija jalaran Setija dianggep  nglanggar wewa­lere ramane, yaiku Prabu Kres­na. Nalika Setija arep diaku putra, Prabu Kresna pa­ring piweling, sapa wae wong salu­mahing jagad sakurepe langit kena diwaneni utawa disikara kejaba Arjuna. Jalaran menawa Setija wani nyikara ma­rang Arjuna padha wae wani marang wong atu­wane. Ning ing lakon Samba Sebit, Setija ka­bukten wani nglang­gar wewalere Prabu Kresna yaiku wani ma­rang Arju­na kang ora narimakake patine Sam­ba kanthi ani­yaya (di­sebit-sebit). Na­lika Setija arep dijempali Arjuna dheweke wani saengga ndadekake pan­cakara. Pungkasane Arjuna ke­srempet pusa­kane Setija aran sanjata Galimpung, saengga  kantaka. Arju­na ru­mangsa lingsem banjur ngoncati papra­ngan sa­perlu arep mba­ngunake tapa ana Gu­nung Indrakila kanthi pe­parab Begawan Cipta­ning. Ilange Arjuna ndadekake dukane Prabu Kresna. Setija dinukanan sing akeh-akeh, nanging bareng arep dipateni Setija wani, saengga dadi pasulayan. Setija banjur nitih garudha Wilmuka nggeblas ngambah ing dirgantara akemul mega.
            Prayitna risang Nata Dwarawati,  nuli Setija banjur linepasan senjata Cakra Baskara. Setija kataman senjata Cakra kontal sanalika saka gigire Wilmuka.  Kuwandhane  kang kumle­yang ana dirgantara banjur kasaut  Raden Gathutkaca lan kapa­panake ana ing anjang-anjang ken­cana. Se­tija pralaya lan ora bisa bali urip ma­neh, amarrga kuwandhane ora bisa kambah ing lemah. Sa­durunge ma­teni, Kresna luwih dhisik njaluk idi plilahe Dewi Pertiwi yen Prabu Sitija iya Bhomanarakasura  arep dipateni. Dewi Pertiwi lila, mula Prabu Bho­manarakasura bisa dipateni.
          Dadi Prabu Kresna anggone ma­teni Setija Bhomanarakasura kuwi ora amarga mbelani patine Samba kaya kang asring diandharake ing buku-buku pedhalangan kae, nanging amarga pancen dheweke wis wani ninggal wewalere wong tuwane. Wusana nuwun.


Tidak ada komentar:

Posting Komentar